
Strona internetowa: www.clest.pl
Facebook: https://www.facebook.com/pl.clest/
Kontakt: contact@clest.pl
ZADANIA CENTRUM:
Centrum Edukacji Prawniczej i Teorii Społecznej powstało na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego w 2015 roku z inicjatywy prof. Adama Czarnoty. Celem Centrum jest podnoszenie jakości kształcenia studentów i doktorantów w zakresie kompetencji społecznych, integracja zewnętrzna prawniczego środowiska akademickiego z obszarami pozostałych nauk społecznych i humanistycznych oraz prowadzenie badań nad edukacją prawniczą.
ZESPÓŁ CENTRUM:
Kierownik: dr Michał Paździora
Dr Maciej Juzaszek, adiunkt badawczy
Dr Jan Klakla, adiunkt badawczy
Dr Michał Kłusek, adiunkt badawczy
Badacze stowarzyszeni: dr Filip Cyuńczyk (Uniwersytet Warszawski), Piotr Eckhardt (Uniwersytet Jagielloński), Samir Foric (Uniwersytet w Sarajewie), Justyna Jezierska (Uniwersytet Wrocławski), dr Aleksandra Mercescu (Zachodni Uniwersytet w Timisoarze), dr Karol Muszyński (Uniwersytet Warszawski), dr hab. Rafał Mańko (Uniwersytet w Amsterdamie), Jolanta Sawicka (Uniwersytet Warszawski)
Dane teleadresowe
Adres:
Telefon
Mail
Kierunki badań
Raporty CLEST:
1. Nużąca konieczność. Motywacje do podjęcia i ocena studiów prawniczych na WPAE UWr, red. A. Czarnota, M. Paździora, M. Stambulski, Biblioteka Edukacji Prawniczej i Teorii Społecznej, Wrocław 2017 (http://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/docmetadata?id=80007).
Badania prowadzone przez Centrum obejmują trzy obszary:
I. KONSTYTUCJONALIZM – nieuchronna otwartość semantyczna norm każdej konstytucji, oraz ich uwikłanie w konflikty wartości powoduje, że obszar ten daleko wykracza poza jałowe, proceduralne rozważania dogmatyki konstytucyjnej. Tak rozumiany konstytucjonalizm jest obszarem na styku prawa i polityki, uwikłanym w dialektyczne procesy jurydyzacji polityki i polityzacji prawa. Uwidacznia się to zwłaszcza obecnie, w czasie wzrostu tzw. nieliberalnych demokracji w Europie Środkowo-Wschodniej. Projekt uzyskał dofinansowanie w konkursie Narodowego Centrum Nauki Opus IX na lata 2016-2019.
II. EDUKACJA PRAWNICZA – dzięki niej możliwe jest pogodzenie różnych sylwetek prawnika wymaganych przez Akademię (prawnik-naukowiec) a Praktykę Prawniczą (prawnik-technik) jak i reprodukcja świata prawniczego. Dlatego, aby uzyskać trwałość, każda prawnicza konstrukcja teoretyczna musi się dać przełożyć na dydaktykę. Projekt uzyskał dofinansowanie w konkursie Narodowego Centrum Nauki Opus X na lata 2016-2019.
III. PAMIĘĆ SPOŁECZNA – prawo zaczyna coraz częściej regulować przeszłość. W momencie końca „wielkich narracji” na temat przyszłości ośrodki władzy politycznej coraz częściej skupiają się na petryfikacji przeszłości ponieważ to w niej szukają legitymizacji. Z drugiej strony sięganie w przeszłość – aż do jurysprudencji starożytnego Rzymu – pełni kluczowe w argumentacji prawniczej.
Trzy wymienione wyżej obszary badań są strukturalnie powiązane, nakładają się i warunkują wzajemnie. Przykładowo, edukacja promuje pewną wizję konstytucjonalizmu, który z kolei narzuca określoną wizję przeszłości. Perspektywą, która umożliwia badanie relacji pomiędzy omawianymi obszarami jest TEORIA SPOŁECZNA, rozumiana jako systematyczna refleksja nad światem społecznym (jego zjawiskami i procesami strukturalnymi oraz kulturowymi), jednoczącą w sobie komponenty praktyczne i teoretyczne. Tak rozumiana teoria opiera się na jakościowych i ilościowych badaniach socjologicznych, komparatystyce oraz analizie. Uogólniając wyniki badań szczegółowych na całość społeczną, przyczynia się do lepszego zrozumienia rzeczywistych procesów funkcjonowania prawa w społeczeństwie.